Kočovní Severoíránci: 1.Skythové, Sarmati aj.

11. dubna 2008 v 20:08 | milasko |  Kočovní Severoíránci
Princ z kurganu Issyk. 5. stol. př. n. l.
Představa kočovných nájezdníků, kteří ohrožovali velké říše Evropy a Asie je většinou spojena s kmeny, hovořícími altajskými jazyky, tj. hlavně mongolskými a tureckými. Podobnou roli ale hrály kmeny, náležející k severoíránské (též východoíránské) jazykové rodině. V období mezi 1. tisíciletím př. n. l. a polovinou 1. tisíciletí n. l. ovlivňovaly zásadním způsobem dějiny Eurasie.
V 1. tisíciletí př. n. l. obývaly tyto kmeny rozsáhlé stepi od Černého moře až po severozápadní Čínu. Velký problém je s jejich rozlišením, protože všechny tyto kmeny si byly jazykově i kulturně velmi blízké, navíc se neustále stěhovaly, spojovaly do různých svazů a opět přeskupovaly. V odborné literatuře jsou rozpory v přiřazování jednotlivých kmenů, ve skutečnosti to ale asi není ani rešitelné. Tyto kmeny žily na periferii vyspělých civilizací, od nichž o nich máme informace, ty jsou ale dosti rozporuplné. Řekové rozlišovali Skythy, Sarmaty, Saky a Massagety. Zejména poslední dvě skupiny jsou velmi problematické. Peršané, kteří k nim měli mnohem blíže, znali jen Saky. Indové znali Šaky, Číňani Jüe-č´(což je možná zkomolenina jména Geti). Těžko rozhodnout, zda se jednalo o jednu, dvě nebo tři skupiny. Přední ruský odborník na kočovné národy L.N. Gumiljov například existenci Massagetů úplně popírá a pokládá je za výmysl Herodota. Aby to ještě nebylo tak jednoduché, tak poklady z altajských mohyl jsou všude označovány jako skythské, i když tady Skythové určitě nežili.
Pokud se přidržím tradičního dělení, obývali stepi severního Černomoří Skythové, severně od Kaspického moře a Aralského jezera žili Sarmati, východně od Kaspického moře a jižně od Aralského jezera až po řeku Syrdarju Massageti a dále na východ pak Sakové. Předky všech byly pastevecké kmeny andronovské kultury, existující od pol . 2. tis. př. n. l. a šířící se od Volhy na východ na Sibiř. Na přel 2. a 1. tis př. n. l. v karasukské fázi přešly tyto kmeny ke kočovnému způsobu života.
Protože je má stránka ve vztahu ke kočovníkům věnovaná spíše tomu, co se v běžných dějepisných přehledech nenajde, nebudu zde podrobně rozebírat dějiny a kulturu Skythů, Sarmatů či Parthů, protože o tom existuje litaratury dost. Pokusím se jen o určitý nástin s ohledem na širší dopady kmenových přesunů na historii jednotlivých regionů.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 zdenos zdenos | 12. prosince 2009 v 23:44 | Reagovat

cau milane prosim te odkud beres informace o skythech na tvuj blog jsem narazil nahodou a jak koukam mas stehovani narodu v malicku klobouk dolu tak tedy jeste o tech skythech slisel jsem ze skythove meli podnacelniky tuto informaci mam z historickeho romanu soumrak slovanu od rudolfa richarda hofmaistera nechystas nahodou napsat o volzskem bulharsku myslim ze by to bylo dobre tema jak jsem rikal tvuj blog je super a klobouk dolu a dik za skveli pocteni

2 milasko milasko | 13. prosince 2009 v 9:33 | Reagovat

[1]: Skythy jsem možná trochu ošidil, určitě by se toho dalo napsat mnohem více. Čerpal jsem třeba ze: Smirnov Skytové, ale i zmnoha dalších. Do Volžského Bulharska jsi se neuvěřitelně trefil. Je to jedno z témat, na které se v blízké době chystám. Jinak dík za pochvalu.

3 zdenos zdenos | 13. prosince 2009 v 12:07 | Reagovat

cau milane s tim volzskym bulharskem si me potesil ze o nem uvazujes rikal jsem si jestli se v tve kapitole o tomto statnim utvaru neobjevi jedna nami ne neznama postava a to arabsky dejepisec ci to byl kronikar Ibn Fahdlan ktery cestoval pres uzemi bulharu rusu a husaru{???} o kterem byl natocenz film Vikingove s antonio banderasem i kdyz historicka vernost sla ta tam bzl to docela koukatelnej film tak a ted uz nebudu zdrzovat a jiz se tesim na dalsi tvoji praci        mej se cus

4 milasko milasko | 13. prosince 2009 v 14:04 | Reagovat

[3]: O dost lepší než film vikingové je kniha, ze které film čerpal - M. Crichton Pojídači mrtvých.

5 marta marta | E-mail | 14. dubna 2010 v 19:27 | Reagovat

suppper obrázky moc hezký

6 Zdenos Zdenos | 12. listopadu 2010 v 22:50 | Reagovat

Cau Milane,prosim te chtel bych se te zeptat ,zasahly Skythove nejak do pravekych dejin Cech?Jsou tu pry, nejake Archeologicke nalezy, z doby "halstatske",jedna se o ty trojboke sipy jenz charakterizuji Skytskou pritomnost,ve starsi literature,z let sedmdesatych a osmdesatych se opakuje stale totez,me by zajimalo, jestli se tu treba nenasel ,"Skytsky hrob",jinak ctu tu knihu  od A.P.Smirnova a musim ti rict, ze je bezvadna tolik informaci, v tak utle publikaci, jsem jeste nikdy necetl.Jeste bych mel jednu otazecku,kolik informaci o Skythech je v te knize od Herodota? nekde jsem cetl ze je to tam popsano zkratkovite,vydala to Nakl Academia.Co rict na zaver,mej se pekne a tesim se na dalsi ctive clanky.

7 milasko milasko | Web | 13. listopadu 2010 v 17:30 | Reagovat

[6]: Myslím, že žádný hrob se nenašel. Skytská přítomnost ve střední Evropě je doložena právě těmi jejich trojbokými hroty. Šlo ale zřejmě jen o loupeživé nájezdy, ne o snahu trvale sem proniknout. Přesto významně přispěly k likvidaci pozdních skupin, vycházejícíh z lužické kultury v tomto regionu. Tu knihu z Academie jsem nečetl.

8 Zdenos Zdenos | 14. listopadu 2010 v 17:52 | Reagovat

Cau Milane dekuji za vysvetleni,ono i ty loupezive najezdy, museli zpusobit sok u obyvatelstva hradistnich kultur, jako byli treba Keltove ci jine narody,Jak se tak probiram laicky dejinamy Skythu, musim rict ze na tu dobu, byli hodne odvazni vrhat se tryskem na konich, na rise jako byli, Persane,Asyrane,dokonce i Egyptsky Farao se musel vykoupit zlatem pred zkazou jez by ho cekala kdyby se nepodrobil.A take ty jejich hruzostrasne obyceje,jejich nabozenstvi to vse me zacalo zajimat diky jednomu historickemu romanu "SOUMRAK SLOVANU"napsal ho, Rudolf Richard Hofmeister a od te doby, se to se mnou veze,Nechystas nahodou jeste neco o Skythech?treba jak se odivaly,zviky jak vypadaly vzhledove Atd.Jeste jedna vec,ten pohreb v Byci Skale,i ktomu se vaze jedna nepodlozena teorie,ze je tam zmasakrovaly Skythove.

9 milasko milasko | Web | 15. listopadu 2010 v 13:22 | Reagovat

[8]: Hofmeisterovu knihu neznám. V nejbližší době nic podobného na plánu nemám, ale můžu to zase zvážit. Teď souběžně popisuju dějiny sexuality a Svaté říše římské. Uvidím, co pak.

10 Zdenos Zdenos | 19. listopadu 2010 v 23:32 | Reagovat

O Skythech, toho moc v cestine nevyslo,ale jsem rad za to co mam,SKYTOVE od Smirnova a ANTICKE CERNOMORI od Jana Bouzka a Radislava Hoska, a samzrejme Internet,narazil jsem vsak na nemecky psanou knihu,  SKYTHEN bohate vybavenou fotografiemy, jak z Ermitaze tak z archeologickych vykopavek, vydana byla na konci 70 let, akorat nechapu,proc ji tenkrat neprelozily do cestiny;( ja bych ji bral vsemi deseti

11 milasko milasko | Web | 20. listopadu 2010 v 8:22 | Reagovat

[10]: Tak ta německá kniha by mě docela zajímala. Kdo je autor?

12 Zdenos Zdenos | 20. listopadu 2010 v 10:51 | Reagovat

promin,ale autora neznam, jinak knihu maji v antikvariatu v Kralupech Nad Vltavou, majitel se jmenuje, Karel Novak a stim uz se jiste dohodnes koukal jsem do ni a je opravdu bohate vybavena fotografiemy a urcite i text musi byti doslova „strhujici“kniha byla vydana, tady v cehach v nemeckem jazyce v souvislosti z probihajici vystavou SKYTSKE ZLATO ktera se tehda konala v Praze

13 Zdenos Zdenos | 1. prosince 2010 v 23:18 | Reagovat

Ahoj Milane ta publikace se jmenuje "Goldschatz der Skythen"rok vydani 1970 vydala to Artia autorem je Michalij Artamanov a fotografie poridil B.Forman

14 Zdenos Zdenos | 1. prosince 2010 v 23:23 | Reagovat

„Goldschatz der Skythen in der Eremitage”

15 milasko milasko | Web | 2. prosince 2010 v 6:15 | Reagovat

[14]: Díky!

16 Zdenos Zdenos | 2. prosince 2010 v 16:01 | Reagovat

Neni zac,rado se stalo:)ale jeste jsem narazil na jednu knihu, jmenuje se „UMENI VEKU”autorem je „Dusan Konecny”vydal to ODEON v roce 1977 a je to o kolekci Skytskych nalezu, z jihoruskych stepi, ale neni to jen o skytech, jsou tam zastoupena i jina obdobi.Tak si myslim, ze vice toho o skytheh, jiz v cestine nesezenu, jedine se zacit ucit rusky:)

17 milasko milasko | Web | 2. prosince 2010 v 20:52 | Reagovat

[16]: No pro Rusy jsou Skythové (ale i jiní kočovníci) nedílnou součástí jejich dějin, takže o tom taky často publikují.

18 Zdenos Zdenos | 2. prosince 2010 v 21:47 | Reagovat

No, v to pevne verim,jinak preju hodne zdaru, pri shaneni te knihy a mozna i te druhe:)

19 Zdenos Zdenos | 7. prosince 2010 v 10:44 | Reagovat

Tak co Milane,sehnal si ty publikace?Já jsem sehnal dobrodružnej román od Františka Běhounka "TÁBOR V LESE"a od Volodmira Vladka "POTOMCI SKYTHŮ"o Skythech, je toho tam docela dost, podané beletristicky takže, je to "napínavé"no a jako třešnička na dortu "HERODOTOS DEJINY"aneb devet knih zvané můzy.Čtvrtá kniha se věnuje Skythům Sarmatům a dalším národům v 5.století před naším letopočtem.

20 milasko milasko | Web | 7. prosince 2010 v 10:49 | Reagovat

[19]: Zatím jsem neměl čas, ale jestli je to od Artmonova, bude to prostě překlad z ruštiny. Originál by se asi někde na internetu našel. Přes vánoce bude více času.

21 Zdenos Zdenos | 26. prosince 2010 v 0:37 | Reagovat

Ahoj Milane,tak co sehnals ji ?jinak pozdne ti preji, “Stastne a Vesele Vanoce”pokud jde o me tak ted ctu HERODOTA a jeho Dejiny, ctvrtou knihu MELPOMENE, ta se venuje SKYTUM,SARMATUM a jinym vychodnim narodum.

22 milasko milasko | Web | 26. prosince 2010 v 8:57 | Reagovat

[21]: Ahoj! Taky ti přeju hodně štěstí v příštím roce. Na Artamonova a další články je v ruštině odkazů spousta. Spíš je problém to zpracovat. Kde na to vzít čas. Stejně ale přemýšlím o tom, že pokud bych se do toho měl pustit, chtělo by to asi alespoň náznakem přiblížit některé předchozí kultury. Ještě to zvážím.

23 milasko milasko | Web | 28. prosince 2010 v 14:52 | Reagovat

[21]: Tak jsem rozmyslel, kam se vrhnu nejdříve. Začnu Chórezmem, o kterém jsem už před časem zveřejnil řadu fotografií neobvyklých hradů. Žili zde Severoíránci, psali o nich také Herodotos a Strabon, takže by tě to mohlo taky zajímat. Pak připadají v úvahu předskytské civilizace, Skythové, Mongolové a snad i Uhři - Maďaři.

24 Zdenos Zdenos | 8. ledna 2011 v 17:22 | Reagovat

Tak to bude velice zajimave,ti Uhri by take nemusely byt vubec spatni, stejne jako Skythove, to byli stepni nomadi a kdyz prisli do Panonie, tak byli jako doma, ponevadz Madarska pusta, jim pripominala domov za Uralem. Pokud se nemilim, pokud ano tak me oprav.Jeste bych se te chtel zeptat ohledne Ahmeda Ibn Fahdlana,jses seznamen  stimto Arabskym Kronikarem?ono najit, o nem obsahle dilo na netu,je jako hledat jehlu v kupce sena a je skoda, ze o nem nic nevyslo knizne, myslim tim odborne zpracovane dilo, z pera Odbornikova. Vyjimku tvori, zahranicne vydana kniha IBN FADLAN, RISALE „JOURNEY TO RUSSIA”nejak tak se to jmenuje, k teto problematice mam cesky ARGONAUTI STREDOVEKU, ale i to je snad preklad z Rustiny.

25 milasko milasko | Web | 8. ledna 2011 v 19:01 | Reagovat

[24]: Samozřejmě ho znám, ale nic podrobnějšího jsme o něm nečetl, jen různé odkazy.

26 vladimir dlhy vladimir dlhy | 25. února 2011 v 17:59 | Reagovat

pekný článok, ale mohol by byť dlhší

27 milasko milasko | 25. února 2011 v 18:32 | Reagovat

[26]: Souhlasím. V poslední době se k tématu Severoíránců postupně vracím a Skythy nejspíš rozpracuji podrobněji. Chce to jen čas.

28 vladimir dlhy vladimir dlhy | 6. března 2011 v 8:12 | Reagovat

Ale aj tak, obdivujem, že ste spravili peknú stránku o národoch, o ktorých väčšina ľudí nevie takmer nič. A k tým Skýtom:
Sú naozaj zaujímavý národ, ja sa nimi
takisto zaoberám, mohli by ste viac
napísať o ich vojenstve (hlavne ťažkej jazde) a zvykoch, k tomu vám odporúčam Hérodota.

29 milasko milasko | 6. března 2011 v 9:10 | Reagovat

[28]: K dalšímu vyprávění o Skythech postupně sbírám materiál a časem to rozšířím. Bojové taktice je věnován samostatný článek: http://milasko.blog.cz/0809/bojova-taktika-kocovnych-severoirancu
Ohledně těžké jízdy: Ta pro vlastní Skythy moc typická nebyla, pancíře apod. používala jen část nejvyšší aristokracie. Popisy skythské těžké jízdy se většinou týkají jiných severoíránských národů (Sarmatů, Massagetů), kterým ale jejich sousedé někdy také říkali skythové, protože je neuměli odlišit.

30 Zdenos Zdenos | 21. dubna 2011 v 19:39 | Reagovat

[29]:Ahoj Milane,dozvěděl jsem se že "Peršané",všem národům které považovali za Skythy  říkaly Sakové.

Skythští Sakové měli na hlavách turbany,vytažené a zpevněné doostrých přímých špicí,nohavice,domácí luky a dýky a dále válečné sekery,zvané Sagaris.Ačkoli jsou to Skythové,říká se jim Sakové Amyrgičtí: Peršané totiž všem Skythům říkají Sakové.

Hrotité čapky byly pro skythy tak tipické že i Peršané je podle nich nazívaly kmenem Saků Hrotitých čepic(Saka Tigrachaudá)

31 milasko milasko | Web | 26. dubna 2011 v 10:54 | Reagovat

[30]: Máš pravdu, že rozlišit mezi Saky, Massagety, Jüe-č´ a asijskými Skythy je velmi obtížné, skoro nemožné.

32 Zdenos Zdenos | 1. července 2011 v 15:55 | Reagovat

[31]:Čau Milane,našel jsem něco o Skytech ve vyprávění Hipokrata.Skythové přišli do oblasti mezi Bugem,Dněstrem a Donem z horní Asie.Byli menší,otylí,tenkonozí,černovlasý,bradatí,lehké mysli,pohybovali se po stepých na svých rychlích koních,ženy jeli ve vozech,jež táhli zapřaženi býci.Výzbroj skythská byla jezdecká orientální,Krátké meče,luky s opeřenými šípy,dýky a nože jimiž skalpovaly nepřátele.Muži i ženy chodily v měké obuvi,ženy zahalovaly svá těla dlouhýmy sukněmy a závojem.Zlato bylo kovem Skythu.Ženy se česaly zlatými hřebeny,zdobyli se zlatými náramky a sponami,muži pily ze zlatých pohárů.Skythům vyráběli poháry,spony a meče v ranných dobách Asyřané a Peršané,později Řekové.Podřizovali se přitom vkusu ,stepního národa,který miloval zvířecí motivy,fantastický sloh,pohyb postav v změteném vzruchu.Skythské památky jsou v ornamentu i v motivech příbuzny umění Euroasijskému z oblasti Sibiřsko arktické a také umění Řeckému.

33 milasko milasko | 1. července 2011 v 16:00 | Reagovat

[32]: Ahoj! To vše celkem odpovídá jak starořeckým představám, tak i tomu, co píšu já. Jen ten úplný konec o sibiřsko-arktické oblasti mi k tomu nějak nesedí, to bude asi pozdějšího data.

34 Zdenos Zdenos | E-mail | 31. července 2011 v 12:29 | Reagovat

[33]:Čau Milane,prosim te neměl by si nekde fotografi,zlatého poháru z archeologických vykopávek z Kirdžupu na Kavkaze?Na poháru,je vyobrazen Skyth,jak nese v levé ruce utatou hlavu.

35 milasko milasko | 31. července 2011 v 19:44 | Reagovat

[34]: Tak to nemám

36 Zdenos Zdenos | 31. července 2011 v 21:45 | Reagovat

[35]:Nevadí,ona ta vyobrazeni postav,budou podstatně stejná jako z Kul Oby,Solochy,Čertomlyku atd.Čtu si tady skoro každý den a k tvím pracem je třeba říct jen jedno "KLOBOUK DOLŮ".

37 milasko milasko | Web | 3. srpna 2011 v 11:33 | Reagovat

Dík.

38 Zdenos Zdenos | 15. srpna 2011 v 12:22 | Reagovat

[37]: Čau Milane,nechystáš pro nás čtenaře,článek o Kimmeriech?Asyřané jim říkali "Gimmirai"a také s nimy měli, velké problémy.Ted ale nevím ,jestli to byli Íránci nebo patřily k Thrácké větvi.Každopádně mluvily Íránskýmy jazyky,takže bych se přikláněl k tomu ,že to byly příslušníci Íránských nomádských kmenů,kteří v jisté době Thrákům vládly.

39 milasko milasko | Web | 15. srpna 2011 v 12:29 | Reagovat

[38]: V nejbližší době nechystám. Momentálně mám rozpracované Mongoly. Kimmeriové pravděpodobně patřili k Severoíráncům, ale úplně jisté to není.

40 Dvořák Dvořák | E-mail | 4. září 2012 v 19:43 | Reagovat

Fantastické. Uvítal bych bližší pojednání o Kimeriích. Je možné, že Kchmerové v Kambodži (Kampučii) s nimi mají něco společného. Mj. kde se vzaly v těchto místech v džungli kamenné stavby.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama