Ústup láhve ze slávy?

6. února 2009 v 9:59 | milasko |  Úvahy o víně
Včera jsem četl o úžasném zážitku s "vynikajícím" Chardonnay v plechovce. Tato inovace zatím naštěstí moc rozšířená není, ale víno v krabicích a plastu ano.
Tradičně se do kartonů rozlévalo jen to nejlacinější víno (nechvalně známý krabicák). V poslední době se ale jejich použití rozšiřuje. U nás se třeba začínají objevovat vína z Jižní Ameriky, která působí dojmem, že by nemělo jít o ty nejhorší patoky. (Tedy nezkoušel jsem to a ani nehodlám, ale na větší nabídku vín v tomto balení minimálně v marketech si asi budeme muset zvyknout.)
Za posledních 5 let spotřeba vína ve světě vzrostla asi o 10 %, v USA o 20 %. Velmi výrazně vzrůstá spotřeba i ve vinařsky poměrně netradičních zemích jako je Rusko nebo Čína, které by se brzy měly zařadit do první desítky na světě ve spotřebě.
Vedle lahví teď někteří výrobci začínají používat nové druhy obalů jako doplňkového nástroje marketingu. Zejména pro mladou generaci by balení do plastikových lahví nebo kartonů s vhodným uzávěrem mohlo být zajímavé. Karton je navíc mnohem lehčí a nerozbitný, náklady jsou o dost nižší. Nabídka vína v těchto obalech se na světových trzích rozšiřuje.
Jistě ale (naštěstí!) zůstane početná obec spotřebitelů, která bude na lahvi trvat. Tato (nevhodně?) tvrdohlavá skupina by se měla stát předmětem dalšího zkoumání marketingových odborníků, kteří by i na ni rádi vyzráli.
Faktem je, že i v Evropě roste podíl standardních vín v tomto balení. V Itálii se v něm objevují i vína známých firem jako Giacobazzi, Castellano nebo Morando. Ročně je zde takto nabízeno asi 320 milionů litrů vína. Je ovšem snaha proniknout s takto balenými víny i na cizí trhy. Španělská firma J. Garcia Carrión, která by se ráda dostala na vedoucí místo v evropském trhu stolních vín, vsází právě na toto balení.
Velký úspěch přineslo použití kartonů na kvalitní vína známé jihoafrické firmě Robertson. Celých 51 % z 250 milionů litrů vína, které se za rok vypijí v Chile, se už prodává v kartonech. Ve východní Asii se ve stále větší míře začíná v kartonech prodávat rýžové víno.
Pro mě osobně to není právě sympatický vývoj, ale cimrmanovsky musím konstatovat, že to je asi vše, co proti tomu můžu dělat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 miscinblogis.blog.cz miscinblogis.blog.cz | Web | 6. února 2009 v 9:59 | Reagovat

miscinblogis.blog.cz

2 Milan Milan | Web | 7. února 2009 v 15:39 | Reagovat

Ahoj Milane! Děkuji za upozornění na nový článek! Jak jsem se dočetl, produkce vína v krabicích je na velkém vzestupu. Věřím, že si své zákazníky opravdu najde, hlavně v mladší generaci, jak jsi psal. Přesto nevěřím, že by tyto krabice obsahovaly opravdu kvalitní víno. Nádherný víkend ti přeje Milan

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama