Tibet 1. Nejstarší historie

28. listopadu 2013 v 6:42 | milasko |  Čína
Tibetskou kulturu vytvářely hlavně usedlé zemědělské kmeny, které se usadily na středním toku Brahmaputry. Žily zde ale i kočovné a polokočovné tibetské kmeny a na dotváření Tibeťanů se podílely i některé sousední kmeny. Tibetština je autochtonním jazykem, náležejícím do tibetsko-barmánské skupiny. Na hranicích s Čínou žily dva národy: 1. Kjanové, početné pastevecké kmeny, náležející k tibetské skupině jazyků, 2. Žungové, usedlé zemědělské europoidní kmeny, neustále válčící s Čínou. Postupně došlo k jejich splývání, převládl tibetský jazyk, nakonec z nich vznikli Tangutové. Měli vlastní kulturu, i když zde byl poměrně zřetelný vliv Číny.
Usedlé tibetské kmeny používaly umělé zavlažování (asi od 5. stol.), vodu z hor sváděly kanály, kolem kterých vznikaly opevněné osady. Pěstovaly pšenici, ječmen, hrách. Objevují se počátky metalurgie, tkaní oděvů pomocí stavu. Velký rozvoj umožnil i nebývalý nárůst počtu obyvatelstva, které v 7. stol. čítalo podle některých odhadů téměř 3 miliony.
Tibetská civilizace vznikla na jihovýchodě země, v údolí řeky Jarlung (Brahmaputra). U ní byl vybudován hrad Jumbulagang, který byl původně hlavním sídlem klanu Ča (Ptáci), spjatého s Nebem. Probíhají boje mezi mnoha knížectvími, i když se jejich počet postupně poněkud zmenšuje. V 5. stol. jich bylo 20, v 6. století 17. Zakladatel tibetské vládnoucí dynastie Njaticenpo,syn božstva Lcha, sestoupil údajně po laně na zem, aby vládl lidem. To se stalo podle tradice v roce 95 př. n. l. a jeho potomci pak vládli až do poloviny 9. století. Jedná se o jarlungskou dynastii. Celá záležitost je ale značně problematická, protože písemné záznamy existují až ze 7. století. Prvních sedm "nebeských" králů mělo sestoupit z nebe. První pozemský král Digumcenpo nechtěně v souboji se svým ministrem Longamem přesekl lano, spojující zemi s nebem. Tím přišel i o velkou část své síly a Longam ho zabil. Souboj možná odráží snahu přívrženců nového náboženství bön dostat se k moci. Kněží tohoto kultu získali v Tibetu rozhodující úlohu a výrazně ovlivňovali politiku. Náboženství vyžadovalo krvavé oběti, včetně lidských. Typická je představa třech světů: nebeského, pozemského lidského a světa duchů. Všechny jsou spojeny posvátným stromem. Longam poslal Digumovu manželku pracovat do stájí. Ze spojení s bílým jakem se jí narodil syn Šati (Pude Gungjal), který nakonec Longama zabil a uchopil se vlády. Za něho se stavějí první hrady a zavlažovací zařízení, šiří se pluh a jařmo.
Čínská historie odvozuje dynastii tibetských panovníků (titul cenpo) od sien-pijské říše Jižní Liang, vytvořené klanem Tufa, blízkého Tabgačům. Když její vládce Liluku zemřel, byl jeho syn Fan-ni ještě mladý a vládu získal strýc Žutan. Fan-ni velel vojsku v An-si. V roce 414 byl Žutan zabit jinou skupinou Sien-pi. Fan-ni se se zbytkem lidu podrobil hunské říši Severní Liang. Po jejím zničení Tabgači v roce 439 odvedl svůj lid na západ přes Chuang-che do Tibetu. Vládl dobře, všichni Tibeťané si ho prý oblíbili a on si je podrobil. Jisté je, že měl dobře organizovanou bojovnou družinu. Přišli z oblasti, kde probíhala prakticky nepřetržitá válka. Fan-nimu se povedlo získat si mezi znepřátelenými kmeny vedoucí postavení. Nazval svůj rod Suboe. Fan-ni bývá ztotožňován s Šatim (Puge Gungjalem). Starý čínský název pro Tibet byl Tubo nebo Tufa, jméno Fan-niho klanu. Tufa byl i název pro sien-pijský účes. Tento účes později převzali Kjanové, Kitanové a od roku 1036 účesem tangutské dynastie Si Sia. Vlasy na zátylku se vyholovaly, zůstal pouze jeden pruh nad čelem a dva, podobné pejzům na skráních. Původní sienpiská družina se postupně potibetštila.
Za 28. krále Lhathotori Njencena proniká do Tibetu prvně buddhismus, objevují se zde první texty v sanskrtu, které ale nikdo z Tibeťanů ještě neuměl přečíst.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kočovník Kočovník | 28. listopadu 2013 v 9:19 | Reagovat

Je to velice zajímavé. Zaujal mě ten účes, bohužel si ho nedovedu představit.
Mohl bych poprosit o nějaký jeho obrázek?
Hrozně mě to zajímá.

2 Radgar Radgar | 28. listopadu 2013 v 9:44 | Reagovat

Super, konečně zase nějaký článek o historii. Díky !!

3 milasko milasko | 28. listopadu 2013 v 15:18 | Reagovat

[1]: Tady je několik vyobrazení těchto účesů:
http://www.fanaticus.org/discussion/showthread.php?t=6498&page=12

4 milasko milasko | 28. listopadu 2013 v 15:20 | Reagovat

[2]: Konečně? Snad ta pauza od posledního článku nebyla tak dlouhá.

5 Radgar Radgar | 2. prosince 2013 v 9:52 | Reagovat

Váíc než mesíc, to mi přijde docela dlouho ... :)

6 milasko milasko | 2. prosince 2013 v 10:52 | Reagovat

[5]: Moje stránka se jmenuje Historie a víno a snažím se psát střídavě články k oběma tématům. Poslední článek o Sien-pi vyšel už před měsícem, ale tato vyprávení se nevytvářejí snadno (Jinak by byl podobných plný internet - ale není.) Předchozí téma má dost blízko k Tibetu, o kterém budu psát teď.

7 Radgar Radgar | 2. prosince 2013 v 11:41 | Reagovat

Já vím a respektuji to.
Nechápejte prosím můj prvotní komentář jako kritiku. Bylo to poděkování. To slovo "konečně" se tam objevilo jako projev mé radosti, že si zase počtu :)

8 Kočovník Kočovník | 3. prosince 2013 v 1:23 | Reagovat

Moc díky.
Jinak, když vidím, jak se zde rozjíždí dychtivost po článcích historie, rád bych připomenul svoji zvědavost na starouherské kmeny.
Nemůžu se dočkat, tak kdyby jsi náhodou příště dilemoval nad tím, o čem napíšeš, tak napiš prosím něco o těch Maďarech.

9 milasko milasko | 3. prosince 2013 v 6:47 | Reagovat

[8]: Nějak se k nim pořád nemůžu dostat, i když někde v pozadí v plánu jsou. Časem určitě.

10 Kočovník Kočovník | 3. prosince 2013 v 14:08 | Reagovat

To bude skvělé, zatím se mám na co těšit.

11 Kočovník Kočovník | 3. prosince 2013 v 14:08 | Reagovat

To bude skvělé, zatím se mám na co těšit.

12 zdenos zdenos | 6. prosince 2013 v 16:26 | Reagovat

ahoj zdravim te clánek perfektni,stejne jak v vzdy.Chtel bych se te zeptat jestli Mohylová kultura a Kultura popelnicových polí se dá považovat za Indoevropany něco jsem o tom cetl ale nejsem si tím jistý.

13 milasko milasko | 10. prosince 2013 v 9:56 | Reagovat

[12]: Ano, obě jsou indoevropské. Viz: http://milasko.blog.cz/1005/deleni-indoevropanu-2-stehovani-morskych-narodu-a-utvareni-evropskych-skupin

14 zdenos zdenos | 12. prosince 2013 v 16:38 | Reagovat

[13]:dik za odkaz,k opet perfektní látce.Milane já se nedávno koukal na pořad STOPY DÁVNEJ MINULOSTI a tam jsem se dozvěděl že u Spišského Štvrtku,na Slovensku se rozhléhalo hradište z doby bronzové Mišia Horka,které kontrolovalo Jantarovou ztezku a bylo totožné s hradištním komplexem v Mykénách.

15 milasko milasko | 12. prosince 2013 v 19:04 | Reagovat

[14]: To je opravdu unikátní místo. Kde se ten dokument dá vidět? Je to někde ke stažení?

16 zdenos zdenos | 13. prosince 2013 v 16:33 | Reagovat

[15]:Stopy dávnej minulosti na YOU TUBE díly jsou tyto, POKLAD NA MYSEJ HORKE,SLNECNÁ HISTORIA,VZESTUP A PÁD SLOVENSKÉ TROJE,STRACH,VELKA CESTA ZA ZLATÝM RŮNOM,HNEV TATRANSKÝCH BOHŮ.

17 milasko milasko | 13. prosince 2013 v 18:52 | Reagovat

[16]: Dík!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama